Csak „TERMÉSZETESEN!”, programok a Rákócziban
Tavasszal belendül a természet, lerázza megáról a rossz időt és vidáman indul a nyár felé. A Víz Világnapja, a Fenntarthatósági Témahét, a Föld napja is erre az időszakra kerül, amire lelkesen készülünk a gyerekekkel az alsó és felső tagozaton egyaránt, pezsegni kezd az élet a Rákóczi iskolában.
A Fenntarthatósági Témahét keretén belül, izgalommal telve, a Mezőgazdasági Múzeumba ment 4 alsós osztály, “A fák bűvös birodalma – boszorkányos erdei küldetés” című kiállítást nézték meg. Rajz és technika órákon pedig ehhez a témához kapcsolódó munkákat készítettek az osztályok, valamint újrahasznosítható dolgokból varázsoltak játékokat, használatai tárgyakat nagy élvezettel a gyerekek.


A felsősök is kreatív, egyedi megoldásokkal álltak elő, ami a dekorációkat illeti, rajzórákon és szakkörön egymás után készültek el a műveikkel, ezekkel az iskolát tesszük látványosabbá, szebbé. Felhasználnak sokféle újrahasznosítható anyagot pl: hullámpapírt, maradék festéket, kartondobozokat, kupakok sokaságát. Festettek, ragasztottak, aranyos méhkaptárt készítettek, ezzel is felhívva a figyelmet e szorgos rovarok fontosságára.


A fenntarthatóság a jövőnkről szó, arra hívja fel a figyelmet, hogy „Csak egy Földünk van! és erre vigyáznunk kell, bárhol is éljen az ember. Ezeknek az iskolai programoknak az a célja, hogy megerősítse a diákokat és a közösségeket abban, hogy megértsék az ökológiai, társadalmi és gazdasági élet összefüggéseit, valamint határozottan és tudatosan haladjanak fenntarthatóbb életmód felé. A városi „Te szedd!” akcióhoz csatlakozva, kicsik és nagyok gyűjtötték zsákokba az eldobált, utcán heverő szemetet, ezzel is tisztábbá varázsolva a környezetünket.

Az ÖKO – játékos délutánok, nagyon sok gyereket mozgattak meg a tornateremben rendezett, vidám, információkkal teli ,7 állomásos vetélkedőn. A felsősök 6.és 7. évfolyamából közel 80 diák jött el ezekre a programokra. A feladatok között volt ügyességi játék, „szemét válogatás és kukába helyezés”, takarítás, rendrakás, piktogram ismeret, veszélyeztetett állatokkal foglalkozó kirakós, és még sok érdekesség.


Ezeken a foglalkozásokon nemcsak azt tanulták, hogy a környezetünkre vigyázni kell, hanem hogyan lehet együttműködni és együtt gondolkozni a feladat megoldása közben. A 8. évfolyamon már „komolyabb formában”, vita keretében beszélgettünk a témával kapcsolatban, például a fogyasztói társadalom átalakulásáról. Természetesen minden témát fenntarthatósági, környezetvédelmi szemüvegen keresztül értelmeztük.
A tudatos életmódra való nevelést már gyermekkorban fontos előtérbe helyezni, hiszen a gyerekek a leginkább fogékonyak. Ez a témahét jó alkalom volt erre.
Bakkné B. Zsuzsa
Fenntarthatósági témahét a Rákócziban
A Dunaharaszti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában változatos programokkal hívtuk fel a tanulók figyelmét bolygónk megóvásának fontosságára. Minden nap az életünk része kell, hogy legyen környezetünk védelme, hiszen ökoiskola lévén szelektíven gyűjtjük a hulladékot, olajgyűjtő konténert helyeztünk el a bejáratnál, valamint a műanyag kupakoknak is helyet adtunk a kapu melletti hatalmas szívecskében. Ezen a héten azonban még inkább felhívtuk környezetünk figyelmét Földünk természetes élővilágának fenntarthatóságára.
Április 22-ére, a Föld napjára minden alsós osztály plakátot készített. Szebbnél szebb alkotások születtek, melyek a termeket és a folyosókat díszítik.
Az erdők védelmét is fontosnak tartjuk. A tanórákon a tananyag szerves részét képezte ezen a héten az erdők élővilágának megóvása. A gyerekek olvasmányokat, verseket dolgoztak fel a témával kapcsolatban, rajzórán pedig különböző technikával képeket készítettek. Az alkotások az iskola épületében megtekinthetők.
Izgalmas, kreatív, vidám játékkal kezdődött a hét a felső tagozaton. Az Élet a kék bolygón című vetélkedőt már évek óta Bakkné Balogh Zsuzsa néni szervezi, valamint csatlakozott hozzá Győri Mónika is. Hétfőn az 5-6. osztályosok, kedden a 7- 8. osztályosok vetélkedtek egymással. Kreatív ötletek születtek, hogyan maradjon élhető a bolygónk, hogyan biztosítsuk a jövőjét.
Amíg a csapatok dolgoztak, addig a nagyiskola teraszán Megtalállak címmel gazdátlan ruhák és cipők, tornazsákok között keresgélhettek diákok és szülők. A tornateremben, a folyosókon hagyott felszerelések sokszor hónapokon keresztül az iskola gyűjtőhelyiségeiben kallódnak. Baloghné Gáspár Veronika és Bakkné Balogh Zsuzsanna szeretettel várták a keresőket délután a bejárat terászán. Sok tornafelszerelés, kabát, pulóver, póló, nadrág, cipő gazdára talált.
A Sulizsák program keretében használt ruhákat gyűjtöttünk iskolánk tornatermében. Ezúton is köszönjük a szülőknek a sok felajánlást. Az újrahasznosító cég pénzzel honorálja az erőfeszítésünket, az összeget pedig a Diákönkormányzat kapja majd.







Csatlakozott több osztályunk a Dunaharaszti Környezetbarátok egyesületének takarítási akciójához. A kesztyűket felhúzva délutánonként körbejártuk az intézményünk környékét és sajnos sok szemetet találtunk. A gyerekek most megtapasztalhatták, hogy mennyire szennyező hatása van annak, ha a szemetet nem a megfelelő helyre viszik, és milyen nehéz munka összegyűjteni azt.
A felső tagozatosok csütörtökön a tanárok engedélyével végre használhatták a mobiltelefonjaikat. Qr-kód kereső és kódfejtő játékban vehettek részt. Az iskolaudvaron elrejtett feladványok segítségével két verscímet kellet megfejteni. A költemények kapcsán a magyar táj védelméről beszélgettünk a tanulókkal.
A hatodikosok maradék papírból, gyufából, kartondobozból, hurkapálcák segítségével megalkották Budapest hídjainak makettjét, valamint plakátokat is készítettek, melyeket a nagyépület bejáratánál meg lehet tekinteni.
Izgalmas héten vagyunk túl, de a környezetünk védelmére továbbra is nagy gondot fordít iskolánk közössége, pedagógusaink igyekeznek tanítványaikat a természet szeretetére és védelmére nevelni a tanórákon is.
Reál munkaközösség

- All-focus
- All-focus
- All-focus
„Ökováros építése az iskolapadon”
Ha itt az április, egyre jobban figyelünk a környezetünkre. Az iskolában is pezsegni kezd az élet. A Föld napja alkalmából újrahasznosított anyagokból plakátot készítettünk, majd folytattuk a Fenntarthatóság hetével, melynek keretén belül megismerhettük a kémiát, fizikát kedvelő fiatalok kedvenc kísérleteit. Előadásukat nagyon élvezte lelkes, érdeklődő közönségük.
A programsorozat zárásaként a felső tagozatosok a Kék Bolygó Vetélkedőn vettek részt. Kivételes játék volt ez, ahol mindenki nyert. Az idei évben Ökovárost kellett műanyag kupakokból kreatív és kooperatív módon felépíteni. Minden alkalommal elképesztő ötletekkel állnak elő a gyerekek. Jó volt látni a mosoly és a komoly tekintetek váltakozását az arcukon, ahogy koncentráltak a feladatokra, és ahogy örülni tudtak egy jó megoldásnak.
Ezeken a délutánokon nem csak új ismereteket szereztek, hanem megtanultak egymással együttműködve dolgozni. Célunk, hogy az élményszerű környezetvédelem eredményeként ők is felelősséget vállaljanak az őket körülvevő világért.
Bakkné B. Zsuzsa
Öko iskola szándéknyilatkozat 2023
ÖKO iskola beszámoló 2021-2022
ÖKO iskola beszámoló 2018-2019
ÖKO iskola beszámoló 2017-2018
ÖKO- iskola
Dunaharaszti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Az egész tanév során megvalósuló tevékenységek
Minden évben előforduló, hagyományos programjaink:
Egészségnap
Konténeres papírgyűjtő verseny
Autómentes nap
Állatok világnapja
Karácsonyi kézműves foglakozás
„Kék bolygó „ vetélkedő
Városi Természettudományi Találkozó
Víz világnapja
A Föld világnapja
Madarak és fák napja
Rajzpályázatokon való részvétel
Kisvakond-klub működése
Kerékpártúrák
Vízparti óra
„Spóroljunk „
“Kék Bolygó”
Öko – játékos délutánok 5-8.évf. részére
Engem igazán lenyűgöz a gyerekek kreativitása, őszintesége, lelkesedése. A FÖLD napja -programhoz kapcsolódva került megrendezésre ez a vidám , tanulságos, játékkal teli, információban bővelkedő egy órás délutáni találkozó április 22. után, az iskolában.
A teljesség igénye nélkül egy -két alkotás, versek és játszható tárasok ,ez mind -mind őket dicséri.
Hulladék
„Felszeded vagy eldobod
te döntöd el, mi a jó.
Tisztántartod környezeted ,
megmentheted a Földet.
Szedd fel fel gyorsan , ne hagyj nyomot
Fogjunk össze a világért, mentsük meg az unokákért!” 7.c
A válsztás….
Válaszd a fontos környezetet
válaszd az egészséges életet
válaszd a biciklit
mint, hogy a szennyező vonatot, kocsit
A választás rajtad áll…
Lehetsz környezetszennyező,
vagy „kékszínű király”! 8.b
Együtt….
Külön-külön gyengék vagyunk
jól tesszük ,ha összefogunk
Ha látszik a cél ,kell a küzdés
nem megoldás a beletörődés.
Hisz tudjuk jól, nem elég a kézfogás
bizony nagyon kell az összefogás. F.N.
Tegyünk valamit!
Szegény Földünk hanyatlik,
szép hely rajta talpalatnyi.
Összefogással szerethetjük,
kitartással megmenthetjük! 7.a
Indulhat a játék, dobókockákat elő és rajta!
Kártyajáték ,amihez memória és tudás is kell! Jót játszottunk ezzel is.

Ez is nagyon kreatív!!!

Nagyon büszke vagyok rájuk!
Bakkné Zsuzsa néni
“Bokros teendők” a Rákócziban
110 éves a „Rákóczi iskola” programsorozat egyik célkitűzése, hogy az oktatás minden területét bevonjuk az emlékek állításába, és ebből a természettudomány sem maradhat ki.
A fa magát az életet szimbolizálja, jelképe az örök fejlődésnek, a növekedésnek, a változásnak, a megújulásnak.

Talán az a legfontosabb amikor valaki elültet egy fát, hogy ezzel megajándékoz mindenkit akár egy évszázadra hűs árnyékkal, tiszta levegővel, őszi színes lombokkal, tavaszi rügyfakadással ,színes szirmokkal.
Lelkes kis csapat segített az ültetésben.

Van, aki fotókat gyűjt, beszélget a régi emlékekről, de a természettudományok előre tekintenek a jövő generációi felé.
Bakkné B.Zsuzsa